torsdag 22 augusti 2013

Pott-träning

Idag när jag cyklade hem från jobbet mötte jag en flicka något äldre än Ella och en lite pojke något äldre än Felix som kom cyklande. Flickan på en vanlig cykel, utan stödhjul, och pojken på en "springcykel" ( inte säker på att det är så cykeln heter, men det är iallafall en cykel utan trampor för att barnet ska lära sig hålla balansen) ingen vuxen såg jag, möjligtvis att det var barnens mamma som var en bra bit längre bort bakom ett krön. Men därifrån hon stod hade hon ingen koll på barnen. Men det jag reagerade på var att ingen av barnen hade hjälm... Jag cyklar inte utan hjälm, och jag skulle ännu mindre låta mina barn göra det. En 5-6 åring är förmodligen inte helt säker på sin cykling, och en 2-3 åring på en "springcykel" är det förmodligen inte heller. Borde barnen inte ha hjälm?

Efter att ha hämtat Ella och Felix på förskolan gick vi hem för att påbörja middagen. Jag kom idé att det kanske är dax att börja pott-träna Felix. Tog fram pottan. Han satte sig på den, och lyckades klämma fram några droppar kiss. Men han har inte ro att sitta på pottan, för han är så nyfiken på att titta vad som kommit i pottan. Tomas och jag bestämde att vi iallafall skulle pröva att låta honom vara utan blöja ett tag, och satte istället på honom ett par kalsonger. Han såg så söt ut när han sprang runt i sin tröja och kalsongerna. Vi var noga med att han inte fick vara i soffan eller i någon säng utan blöja. Kiss på golvet är lätt att torka upp, värre med en nerkissad soffa eller säng. Frågade hon vid upprepade tillfällen om han behövde kissa eller bajsa... Men svaret var alltid desamma.... " Nej" Passade även på att känna så att kalsongerna var torra... Det fungerade bra...... Säkert 1 timme var han utan blöja när kalsongerna plötsligt var blöta. Han hade inte sagt till att han behövde kissa, och han sa inte heller till när kalsongerna blev blöta. Han verkade inte särskilt besvärad av det. Då gav vi upp, jan är nog inte mogen för att sluta med blöja än. Efter att ha tvättat av honom och satt på honom en blöja började sökandet efter den misstänkte kiss-pölen som borde finnas någonstans. Vi hittade den på golvet i Ellas rum. Som tur var upp någon matta. Var värt ert försök, men vi får nog vänta ett tag till :)

Inatt kom Ella in till oss vid 1-2 tiden. Jag var som vanligt när hon kommer in, alldeles för trött för att orka gå tillbaka med henne. Vi somnar snabbt om, men ca 2 timmar senare kommer Felix också. Vår säng är inte stor nog för två vuxna, och två barn som ligger allt annat än still. Jag bar tillbaka Felix till hans säng. Men det dröjde inte länge innan han kom tillbaka igen. Då bar Tomas tillbaka honom. I den vevan vaknar Ella till. Jag hann tänka att bara inte hon börjar gråta, eller skrika nu. Hon sätter sig upp, tittar på mig och säger;
- Jag kan gå in till min säng mamma.
Varpå hon klättrar ur vår säng, när hon går förbi Felix rum säg hon;
- Pappa, jag går och lägger mig i min säng...
Och så gick hon... Kvar låg jag förvånad och fruktansvärt stolt över vår lilla dotter. Jag trodde Felix skulle komma in igen, men det gjorde han inte. Så det som ett tag såg ut att bli en tuff avslut på natten med fyra stycken i vår säng, blev istället en lugn natt med bara Tomas och jag som fick sova utan att få en fot i ansiktet, eller i magen, eller bli ur puttade ur vår säng.

I morgon efter jobbet ska jag och barnen åka till en kompis till mig i Huddinge. Vi kommer att sova kvar där. Vi vuxna ska äta kräftor, mmmm. På lördag åker jag och barnen över till min syster, och på söndag blir det nog lite parklek, och när Felix sover ska jag försöka passa på att jobba med magister uppsatsen. Och sedan är denna helg över. Men än så länge är det bara tors, och jag borde försöka sova, i morgon ringer klockan 6.10. Godnatt på er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar