söndag 5 maj 2013

Liten blir större

Godis är gott. Vi tog vagnen för säkerhetsskull, ifall Ella skulle bli trött och grinig på vägen.

Det är inte lätt att vara liten och vilja se brasan.

Majbrasan.
Lite bilder från Valborg som vi firade tillsammans med en kompis till mig och henes "familj".

I går hittade jag sängen som vi tänkt köpa på Ikea på blocket. På Ikea som nu kostar sängen drygt 1500. Men nu hittade jag den på blocket för 500 kr. Fick hjälp av min pappa och bror att hämta hem den. Jag åkte sedan till Ikea för att köpa madrass, täcke, kudde, madrass skydd m.m. När jag kom hem sov Felix i sin spjälsäng. När han vaknade började Tomas och jag montera i hop sängen. Antar att de flesta av er har monterat ihop en Ikea möbel någon gång?!? Det är inte alltid helt lätt. Men några svordomar, och även många skratt senare var den ihop monterad.
Vi hade fått en skyddsplanka av mamma från Ikea. Men den var för mac 25 mm bredd. Kanten på den här sängen är 40 mm. La istället saccosäck och fårskinnsfäll nedanför sängen. Tänk att vår lille kille är så stor att han inte sover i spjälsäng längre. Ångrade mig nästan ett tag. Han kanske kunde ha sovit i spjälsängen ett tag till, det fungerade bra utan spjäl sidan. Å andra sidan kan han ju inte sova i spjälsängen för alltid. Men jag har hela tiden tänkt att han ska få sova i spjälsängen längre än vad Ella gjorde. Hon bytte i januari 2011. Men då mest för att hon skulle hinna vänja sig vid en ny säng innan Felix föddes och behövde spjälsängen... Ella var då 2 år och 3 månader. Felix fyller 2 år på onsdag, och nu har han bytt säng... Efter att vi tog bort ena sidan på han spjälsängen har han sett så stor ut när han ligger i spjälsängen, så då har det verkligen känns som det är på tiden att byta till en större säng. Det var inga problem att lägga honom, han la sig snällt i sängen. Men några minuter senare kom han ut ur sitt rum, och sprang till soffan där Ella satt. Jag bar då in honom till hans säng, han protesterade lite först. Men när han väl låg i sin säng gosade han in sig under täcket, och tio minuter senare sov han. Han som såg så stor ut i sin spjälsäng, ser nu plötsligt så liten ut, i den nya sängen :)


Sov nu så gott pojken vår. Jag hoppas verkligen att han inte ramlar ut sängen. Han görs sig nog inte så illa om han skulle ramla ur, men han blir nog rädd.
Natti natti.

1 kommentar: