måndag 12 maj 2014

3-års kontroll

I går skulle vi ha firat Felix 3 års dag tillsammans med min familj; mormor, morfar, mina syskon och min mormor. Vi bor inte jätte stort, så tanken var att vi skulle fira med min familj nu, och med Tomas bror och hans familj efter att vi kommit hem från Spanien, och då fira Tomas samtidigt. Tyvärr blev gårdagens planer inställt då Ella i går morse klagade på illamående och efter ett tag också kräktes.
Idag har Tomas vart hemma med barnen. Ella måste vara hemma eftersom hon kräktes igår, och Felix får inte heller gå på dagis eftersom Ella hade kräkts. Idag hade vi även Felix 3-års kontroll på BVC inbokat. Kl 8.30 hade vi tid. Jag hade tagit ut flex på fm för att kunna vara med på detta. Eftersom Tomas också var hemma så blev morgonen lite lugnare än vanligt. Jag började morgonen 6.45 med ett Yoga pass. Riktigt bra start på dagen :) Efter det tog jag och Felix bilen upp till centrum till BVC. Vi har samma BVC sköterska som vi haft med Ella. Ulla heter hon. Ella hade nog berättat för Felix att hon heter Ulla för när ja kommer hem från min träning säger Felix;
-Jag ska sova hos Ulle...
- Ulle?
- Mamma, kommer Felix också få en spruta när han är hos Ulla? Frågade Ella.
Då kopplade jag vad et var Felix menade. Sist Ella var på BVC var på 5-års kontrollen och då fick hon även en vaccination som alla barn får vid 5 års ålder.
När Felix och jag sen satt i bilen fortsatte Felix prata om Ulle...
-Inte Ulle  Felix Ulla heter hon. Kan du säga Ulla?
- Ulle...
Efter flera försök fick han ändå till det. Men han fick anstränga sig rätt ordentligt för att slinka till med tungan och säga Ulle. Väl inne hos Ulla fick han sparka boll ( för att se att han kan sparka boll med ena foten utan att tappa balanden), hoppa jämn-fota (för att kontrollera att de har balansen och hamnar på båda fötterna, och inte hoppar på tå), han fick rita, och se bilder som han skulle berätta vad det var, och vad man gjorde med dem. Det gick så där i början, Felix kunde inte riktigt koncentrerad sig. Men tillslut så släppte det. Vikt, och längd var det också; 12.9 kg, och 93 cm lång. Han ligger fortfarande under medel....

Nu ska jag ta och läsa en bok för Ella innan hon ska sova. Trevlig kväll på er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar