onsdag 26 mars 2014

299 kronor för en banan.....

I går efter jobbet skulle jag träffa två kompisar (vi jobbade tillsammans på ASIH). Vi skulle ut och äta. På väg dit gick jag förbi pressbyrån för att köpa en banan. Jag pratade då i telefon med en annan vän, pratar med henne samtidigt som jag ska betala. Kille bakom kassan säger att det kostar 8 kronor. Jag trodde att 8 kronor var precis vad jag hade i små pengar. Men tyvärr hade jag bara 7 kronor. Han hade då redan slagit in köpet som kontant, så han fick då göra om köpet. Jag var lite disträ eftersom jag pratade i telefon så jag stoppade i kortet, tryckte min kod. Killen bakom disken frågade om jag ville ha kvitto... Men tyckte inte jag behövde. Skakade på huvudet och gick där i från fortfarande pratade jag med min vän i telefon. Inget mer med detta. Jag gick sedan direkt till stället där jag skulle möta upp mina kompisar för en god middag och en massa prat. Blev en trevlig kväll, men inte så sent. Idag är det den 26... Löning :) Jag gick in på mitt konto i morse för att se hur mycket jag fått i lön. Så då att det gjorts en dragning från mitt konto på 299 kr i går. Stod Vällingby Mo. Vad var nu detta? Jag hade inte använt mitt kort någon annanstans än på restaurangen där vi åt ( och den dragningen var där) och på pressbyrån... Hade det blivit något fel när jag betalade för banan... Så en banan som egentligen kostade 8 kr på istället kostat mig 299 kronor? Kändes som en väldigt dyr banan.... Samtidigt blev jag irriterad på mig själv för att jag inte koncentrerad mig på vad jag gjorde när jag betalde. Eller i allafall hade tagit kvitto... Hann inte rodda mer i detta på morgonen. Skulle hinna till dagis med barnen innan jag skulle till jobbet. På em ringde jag upp pressbyrån och frågade om detta. Hon som svarade bad om mitt nr och lovade att hon skulle ringa upp när hon kollat igenom kassan.... Jag passade på att ringa min bank och fråga om de kunde se vad det var för dragning.... Han bad om mitt person nr och frågade sedan vilken dragning det gällde... Jag svarade på dessa frågor... Dröjde ett litet tag;
- Det är en autogiro dragning... Ska se om jag kan se vad det är för autogiro...
Men då började det klarna för mig.... Det var ju mitt gym kort. Det dras varje månad, har gjort det sedan 1 1/2 år tillbaka... Snacka om snurrig. Fick även bekräftat från killen på banken att det var Worldclass som dragit pengarna.... Strax efter ringde tjejen från pressbyrån med. Kände mig lite dum då. Jätte trevlig och till mötes gående var hon. Men jag kände mig rätt dum. Avslöjade inte mitt misstag för henne. Utan sa att jag skulle kolla upp vad det kunde vara för dragning. För det var inte pressbyrån som dragit detta. Men andra ord hade jag inte betalat 299 kronor för någon banan :)

Hämtade barnen på dagis runt halv fem. Möttes återigen av en ledsen Felix. Inte roligt. Kan lindra mitt dåliga samvete över deras långa dagar på dagis med att de trivs bra på dagis. Men känns inte så när Felix gråter när jag kommer. Han hade inte sovit idag heller, och då blir han ganska trött närmare halv fem... Men denna gång hade han inte bajs i blöjan :) Av personal på Ellas avdelning fick jag höra att hon hostat mycket idag. Det har hon gjort ett tag nu, så ingen nyhet.... Väl hemma satte jag på barnkanalen till barnen, lugnast så när jag ska laga mat.... När maten var klar ropade jag på barnen att de skulle gå och tvätta händerna. Inget svar. Gick in till vardagsrummet.... Ella låg och sov i soffan. Hon kändes varm. Väckte henne och tog en temp..... 39 grader.... Dax för VAB igen. Ringde Tomas nu på kvällen och förvarnade honom om han kunde ta VAB-dag i morgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar