söndag 29 december 2013

Så var julafton förbi....

Julafton kom och gick. Som vanligt är det mycket förberedelser inför julen och sedan hinner man knappt med innan det är över. Vi såg på Kalle Anka som vi brukar och efter det kom jultomten med några julklappar. Ella hade pratat mycket om tomten innan, och verkligen sett framemot att träffa tomten, hon hade pratat mycket om att tomten skulle få en kram av henne. När han sedan kom och vi såg honom utanför fönstret då var hon inte alls lika sugen på att träffa honom längre.
-Jag vill inte krama tomten, sa hon och sedan sprang hon och gömde sig i köket.
När jag gick in i köket och lyfte upp henne, kunde hon tänka sig att följa med ut i hallen och titta på tomten. Tomas höll då i Felix, för även han tyckte att tomten var lite små läskig i början. När jag står med Ella i famnen och tomten står i hallen och frågar om det finns några snälla barn viskade Ella till mig:
-Mamma, det är ju morfar, jag känner igen hans röst.
Men jag tror ändå inte hon var helt säker på detta. För hon ville först inte alls ge honom någon kram. Först att våga ge tomten en kram var kusin Alma, och efter det vågade både Ella och Felix ge honom en kram. Felix och Alma gick t.o.m. med på att sitta ett tag i tomtens knä:
Felix och jag på julafton :)


Tomten med Alma och Felix i knät, och Ella sittandes på golvet.
















Mycket julklappar blev det till barnen. Vi vuxna hade bestämt att vi inte skulle köpta till varandra. Jag, Lina och Mange hade ändå bestämt att vi skull köpa något. Jag köpte till Lina, Lina köpte till Mange, och Mange köpte till mig. Tror även att Bobo och Mange köpte något till varandra. Vi hade vilket börjar bli en tradition nu gjort en almanacka till mormor Ansa, momor och morfar och till morbror Mange, och till farmor och farfar. Ella fick bl.a. ett set för ansiktsmålning av farmor och farfar. Hon vill absolut " sminka sig" själv. Vilket hon fick. Det dröjde inte länge innan all färg var slut. Men roligt hade hon i allafall :)















Mellandagarna har också rusat iväg. Vi sov över hos mina föräldrar på julafton. Juldagen stannade vi och åt middag med dem innan vi åkte hem. Annan dagen, var vi hemma och fixade i ordning här hemma, innan vi åkte över till mina föräldrar igen. Både Tomas och jag jobbade den 27.e dec. Därför skulle barnen sova över hos mormor och morfar torsdag till fredag. Jag hämtade sedan barnen på fredag kväll efter jobbet. I går åkte vi över till en kompis till mig som bor i Huddinge. Hon bor tillsammans med sin man och två barn i ett hus strax utanför Huddinge. De har en pojke som är 1 år äldre än Ella, och en flicka som lite mer än 1 år äldre än Felix. Barnen har lekt jätte bra tillsammans, och vi vuxna hann prata en hel del. När barnen hade somnat på kvällen badade jag och min kompis bastu, jag som inte är så förtjust i öl i vanliga fall tyckte det var riktigt gott med en kall öl i bastun. Jag och barnen sov kvar där, och även idag har barnen hunnit leka en hel del både inne och ute, innan vi begav hos hemåt. Nu ska jag strax börja med middagen, och i morgon ska jag jobba... Ett arbetspass innan det är en röd dag igen... Nyårsafton... Nyårsafton ska vi fira tillsammans med Mats och Natalie. Trevlig Söndag kväll på er alla. Om jag inte hinner skriva något innan nyårsafton så passar jag även på att änska er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar