lördag 14 december 2013

Pepparkaksbak

När barnen och jag gick upp i morse strax efter kl 8 så snöade det ute. Det smälte inte bort på en gång heller. Utan det la sig som en tunt vitt täcke på marken. Jag gillar snö på vintern och hoppades att den skulle få ligga kvar. Tror att Ella också gillar snö. För när hon såg snön sa hon:
- Åh jag vill gå ut mamma, kan vi inte gå ut så kan vi leka att det är julafton...
Efter frukost och att vi fått på oss kläder och borstat tänderna gick vi ut. Tog med mig Felix vagn. Målet var att vi skulle ta oss upp till centrum för att handla lite. Jag hade för säkerhetsskull tagit med brädan till vagnen så att Ella skulle stå på den om hon blev allt för gnällig. Så fort hon såg brädan så ville hon stå på den. Men jag lyckades avstyra det med lite hot om att det inte skulle bli något lördags godis om hon inte orkade gå till centrum. Väl framme i centrum gick vi in på COOP för att handla. Jag tog en lite kundvagn, en sådan som är för barn, så fick Ella och Felix turas om att dra den. Tog även en korg som jag kunde lägga det mesta jag skulle handla i. Ungefär halvvägs in i affären står det en man och delar ut Lindels chokladbitar ( ej säkert på exakt namnet men de var iallfall i papper). Stannade till för att barnen skulle få varsin chokladbit. Felix som då drog vagnen släppte den och kom och tog en chokladbit. Medans vi står där och barnen äter sin choklad ser jag att en man tar vår vagn och kör i väg med den. Snabbt gick han också. Jag trodde att han bara skulle flytta på vagnen;
- Mamma, han tar vår vagn, sa Ella.
Men han flyttade inte bara på den. Han fortsatte bort med den. Jag bad Ella stanna kvar med Felix så sprang jag efter mannen med vår vagn. Hann i kapp honom vid kassan då han hade kommit fram till en kvinna som jag gissar var hans fru.
- Ursäkta med du tog vår vagn, sa jag.
- Oj ursäkta, jag tog visst fel vagn, sa han och såg skamsen ut. Hans fru och jag log åt varann. Var faktiskt ganska komiskt. Jag tog min vagn och han följde med tillbaka för att ta den "lilla" barn kundvagn som var hans sons.

Väl hemma igen åt vi lunch, och sedan åkte vi över till mina föräldrar. Både Ella och Felix somnade i bilen på väg dit. Ella väckte jag när vi kom fram, och Felix fick fortsätta sova i sin vagn på deras balkong. Ella och jag bakade pepparkakor. Vi skulle ha gjort det förra helgen tillsammans, då var även Lina, Alma, och Mange med. Men då var vi sjuka. Så för oss fick det bli pepparkaks bak i dag istället. Vi stannade även kvar och åt middag med mamma och pappa innan vi åkte hem. Ella somnade i bilen på väg hem. Men Felix lyckades hålla sig vaken.

Nu sover Felix och Ella har fått sitta uppe lite i soffan, men nu ska hon också gå och lägga sig så hon orkar med morgondagen, när vi ska över till en i min mamma-grupp för lite lek och fika. SOm ni säkert har förstått så är detta en helg då Tomas jobbar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar