fredag 28 augusti 2015

Kräftskiva på Tynningö







I lördags packade vi in hela familjen i bilen och åkte mot Tynningö för att ha kräftskiva tillsammans med Anna (en vän till mig som jag lärde känna när jag jobbade på KS) och hennes familj i hennes föräldrars stuga ute på Tynningö. Annas föräldrar var inte där den helgen. Anna och hennes man Patrik har 2 barn som är jämngamla med Ella och Felix, de lekte riktigt bra tillsammans. Var en trevlig helg, men strålande sol, kräftor, lite bubbel, bad och en hel del skratt :)

I måndags började även Tomas jobba, så denna vecka har vart den första "riktiga" veckan. Men tidiga lämningar och sena hämtningar. Det har faktiskt gått över förväntan. Idag hämtade jag Ella lite tidigare för hälsokontroll hos skolsköterskan samt läkar-kontroll. Gick hur bra som helst. Hon var lite blyg, men det kan man väl få vara när man träffar 3 för henne helt främmande vuxna som riktar all uppmärksamhet på henne.
-Vi börjar med sprutan om det är ok med dig Ella så slipper du oroa dig över den resten av besöket, sa läkaren, en trevlig kvinnlig läkare.
Ella nickade. Hon satte sig i mitt knä. Skolsköterskan tog fram en burk med stenar och snäckor och sa att hon skulle få välja en när hon var klar med sprutan. Ella och jag koncentrerade oss på burken och jag frågade vilken hon ville ha. När skolsköterskan sa att hon var klar tittade Ella glatt på mig och sa;
- Mamma det kändes knappt.
Stolt som få, och så otroligt nöjd med att jag nog lyckats att INTE överföra min egen rädsla för sprutor på min dotter. Konstigt kan tyckas när jag jobbar som sjuksköterska själv att jag är rädd för sprutor... Det är att själv få en spruta jag ogillar, att ge till andra går mycket bättre ;)
Efter sprutan kontrollerade läkaren Ellas rygg. Hon fick även stå på ett ben, hoppa på ett ben, gå framoch tillbaka, först som vanligt, sedan på tå, på hälarna, och sist på utsidan av fötterna ( vilket Ella efteråt sa till mig var det roligaste). Hon fick även rita en cirkel, en kvadrat och trekant, samt klippa ut en cirkel, vilket gick utan problem. Längd och vikt blev det också; 130 cm och 25.5 kg. På knappt 7 år har vår älskade dotter växt från dryga 50 cm och 3350 gr till detta. Jag frågade läkaren om hon kunde se på kurvorna ungefär hur lång Ella kommer bli... 174 cm på ett ungefär... Lika lång som jag med andra ord :)

Nu ska jag ta och sätta mig i soffan och njuta av lugnet. Båda barnen ligger i sina sängar, och Tomas är på AW med jobbet. Trevlig helg på er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar