fredag 7 augusti 2015

Rådmansö och Småland.

Nu har ungefär halva min semester passerat. Första delen av semestern var vi mycket på Rådmansö i stugan som mina föräldrar hyrt där. Vi hann med bad, fiske, en båttur till ön Fejan, en tripp till Åland över en dag med ett besök på ett äventyrsbad i Mariehamn. Mina föräldrar hade hyrt stugan i 2 veckor. Under dessa 2 veckor var vädret inget vidare. Men några få dagar med sol fick vi iallafall
Tomas Ella och jag åkte hem efter några dagar i stuga. Felix stannade kvar med mormor, morfar och morbror Mange. Vi var hemma sön-tis den veckan. På måndagen gick Ella och jag på Gröna Lund tillsammans med en kompis till mig och hennes son som är jämngammal med Ella. Vi gjorde det förra året ungefär samma tid på året. Till nästa år tror jag att vi försöker gå dit innan eller efter semester istället. Mitt i semester är det rätt mycket folk där. Till vissa attraktioner var det kö på uppåt 50 min. På andra 30-40 min kö. Men vi hade trevligt iallafall.
 Vi åkte sedan tillbaka ut till stugan på tisdag kväll. På torsdag kom Lina och Alma ut till stugan, och på fredag kväll kom Bobo också. På fredag kväll firade vi Alma som fyllt 4 år. På lördagen åkte vi hem. I söndags åkte vi ner mot småland till en stuga som vi hyrt där sön - tors.
Lite lunch paus på vägen. Det var ca 30 mil, lite lång att åka i ett sträck för barnen. Vi hittade ett  mysigt ställe utmed vägen där vi stannade och åt vår medhavda matsäck :) Stugan vi hyrt var riktigt mysig. Stor också. Tror den var ca 90 kvadrat. 6 bäddar. Sängarna var väl egentligen det ända att klaga på. Riktigt osköna sängar... Men annars var det en toppen stuga. En inglasad altan där vi åt middag, och där Tomas och jag hoppades kunna sitta och umgås lite när barnen lagt sig... Men icke " Ni måste sitta här inne, annars kan vi inte sova" " Tänk om det kommer en tjuv...." Så vi fick sitta ine vardagsrummet på kvällarna.
Middag första kvällen på vår inglasade altan.





På måndagen åkte vi till Astrid Lindgrens värld. Stugan vi hyrt låg ca 4 mil från Vimmerby där Astrid Lindgrens värld ligger. Vi ställde klockan på strax efter kl 7 för att komma upp och göra oss i ordning så att vi skulle vara vid Astrid Lindgrens värld till dem öppnade kl 10. Vi var framme strax efter 9.30. Skönt med gott om tid. Kassorna öppnade lite innan 10. Väl inne på Astrid Lindgrens värld vart det mycket lek och spring. Vädret den dagen var strålande sol från så gott som molnfri himmel. Så vi behövde inte frysa iallafall.... Hann även se flera föreställningar. Bl.a Emil, Pippi, Madicken och Ronja Rövardotter.
Efter varje föreställning fick barnen möjlighet att prata med karaktärerna. Här hjälper Ella och Felix pigan hos Madicken att tvätta kläder.(visst heter hon Alva?).


Här sitter vi och väntar på föreställningen om Pippi. 
 Att åka kana var uppskattat av båda barnen. Tror det blev 2 eller 3 åk var innan vi gick vidare.


Även Ella uppskattade kanan.













Min favorit; "Vi på saltkråkan" hade ingen föreställning. Där hade de byggt upp olika scener från tv-serien inne i ett hus. Vi fick åka som i små tågvagnar genom alltihop och titta. De var trevligt , och väldigt uppskattat av barnen. Det var ända stället där vi behövde köa...





En liten glass-paus efter "tåg-resan" genom Saltkråkan"


En heldag blev det på Astrid Lindgrens värld.







På tisdagen åkte vi till en strand och badade. Vi hann med 2 stränder på tisdagen. Båda var riktigt trevliga. Vi den först var det långgrund, och riktigt skönt i vattnet. Vid den andra var det inte långgrund, och där var det även lite kallare. Ella badade vid båda stränderna. Men Felix vågade sig inte i vid någon av stränderna. Mer än så ville Felix inte bada. Räckte gott att bara doppa fötterna tyckte han.
Dessa tre bilder är från stranden där det var långgrunt. På tisdag kväll var vi över till en barndomskompis till mig som bor med sin familj i ett litet samhälle i småland. Jag hörde av mig till henne när vi hade bestämt att vi skulle hyra den här stugan. Jag visste inte då hur nära det var. Men vet att hon bor i närheten av Vimmerby. Det visade sig att de bodde ca 10-15 min med bil från vår stuga. Inte så långt med andra ord :) De bjöd på grillat. En trevlig kväll med mycket prat och skratt. Detta är samma barndomskompis som jag var på kryssning med för ca 2 år sedan. Vi har inte träffats sedan kryssningen. Men samtalen flöt på utan problem. Ella och Felix lekte bra tillsammans med deras 2 flickor som är jämngamla med Ella och Felix.
På onsdagen var vädret sämre. På fm var det mulet. Vi satte oss då i bilen och åkte först till Mariannelund. Om ni kommer i håg något från Emil i Lönneberga så var det dit han åkte till doktorn när han stoppat huvudet i soppskålen :) I Mariannelund finns det en karamell-fabrik. Där gick vi in och köpte lite karamellen. Efter det åkte vi vidare till "Bullerbyn". De 3 husen som "Barna i Bullerbyn" spelas in i från finns där. Men det är privat bostäder, så en får inte gå in och titta i dem. Men runt omkring fick en gå och titta. Det fanns ett höloft där barnen fick hoppa. Försökte ta lite bilder där. Men det var lättare sagt än gjort.   Här sitter Ella uppe på höloftet som de fick hoppa ifrån. Var många barn som ville hoppa, vilket inte gjorde det lättare att ta bra kort :) Det fanns även ett ihåligt träd som barnen fick klättra in i... Men varken Ella eller Felix vågade klättra in... "Finns det spindlar där inne" undrade Ella. Svårt att svara säkert nej på den frågan. Vår tveksam i svaret räckte frö att Ella inte skulle vilja klättra in... (Förstår henne, jag skulle inte heller velat klättra in) Påväg in, men ångrade sig när hon tänkte på alla spindlar som kanske fanns där inne... (eller ugglor som Felix trodde).

Det fanns även kaniner som barnen fick gå till och klappa.   Fram på em sprack det upp och blev fint väder. Vi mötte då upp min kompis och hennes barn vid en tredje strand. Även denna väldigt mysigt. Gemensamt för alla dessa stränder var att det INTE var mycket folk. Men inte heller här vågade sig Felix i och bada. Men Ella, Tomas och jag badade. Efter badet följde min kompis och även hennes man och barn med till vår stuga. Vår tur att bjuda på grillat. Även detta en lyckad kväll. I går städade vi ur stugan och packade in allt i bilen. Vi stannade vid den långgrunda stranden och badade och åt lunch innan vi startade resan hemåt. Även igår var vädret strålande. Efter att ha kört lite mer än en timme, stannade vi till vid ytterligare ett ställe för att bada. Såg jätte fint ut. Brygga och hopptorn. Väl nere vid stranden sa Felix att han också ville bada. Jag satte på honom puffar medan Ella och Tomas gick i och badade. När jag sedan går ut på bryggan och tittar ner i vattnet ångrar jag mig. På ena sidan av bryggan där folk badade såg det helt ok ut. Men på andra sidan bryggan såg vattnet grönaktigt ut... Alger? Finns det alger i sötvatten? Var mycket folk som badade så det borde väl inte vara någon fara? Men det tog i emot. Felix som nu äntligen ville badade blev lite arg när jag plötsligt sa att han inte fick. Ella var redan i. Ropade åt henne att inte doppa huvudet, samt att jag ville att hon skulle komma upp. " Varför då?" Ropade hon. Jag hade ingen lust att skrika över hela badplatsen att jag trodde det var alger i vattnet så jag bad henne bara igen att komma upp ur vattnet. Tror hon hörde på mig att det var bäst att göra som jag sa, för hon kom ganska snabbt upp ur vattnet. " Jag vill bada" sa Felix som inte har badad på hela resan. Till slut satt vi iallafall alla 4 i bilen igen och fortsatte vår resa hemåt. Blev inga mer stopp för bad. Men vi stannade till åt fikade lite på vägen. Men då sov Felix gott i bilen, så det blev inget långt stopp. Vid 19-tiden var vi hemma. Då hade vi hunnit stanna vid en pizzeria och köpa pizza till Tomas och Felix. Ella och jag köpte Sushi på sushi-restaurangen som ligger bredvid. Både Ella och Felix hade sovit i bilen påväg hem. Så de var inte helt lätt att få dem att sova. Slutade med att Felix fick sova i Ellas rum i "under-sängen" Ella har en våningssäng.
Idag har vi tvättat på fm. På em skulle vi gå ner till badet här nedanför oss. På vägen dit ramlar Ella och slår upp skrapsår på båda armbågarna, och båda knäna, samt i handflatan. Tomas gick in och badade med Felix och Ella och jag gick hem och tvättade av hennes sår. I morgon ska Ella på kalas hos en klasskompis, och efter kalaset ska hon följa med hem till en kompis.

På måndag åker vi ut till Blidö och hälsar på min kompis som vi var på Åland med efter midsommar.
Detta blev ett långt inlägg. Nu ska jag ta och läsa bok för barnen, lägga dem, och sedan väcka Tomas som ligger i soffan och sover så vi kan se lite på TV eller iallafall umgås lite innan vi ska gå och lägga oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar