fredag 14 augusti 2015

Kräftskiva på Blidö

I måndags bar det iväg mot Blidö. Åkte hemifrån strax efter lunch. En bilfärd på ca 2 timmar inkl 2 bilfärjor. Väl framme var vädret på topp. Annika (min kompis som vi hade kräftskivan hos), hennes 3 barn, jag, Ella och Felix gick ner till en strand som ligger ca 5-10 minuters gångväg från där dem bor. Felix badade..... inte. Men vi andra badade. Var inte någon direkt värme i vattnet. Skulle gissa på ca 17 grader. Men är det sommar så är det och då ska det banne mig badas när det är fint väder :) Väl tillbaka hemma hos dem vankades det grillning. Medan vi vuxna ordnade med maten lekte barnen.
Studsmattan är populär bland alla barnen.


Dessa hittade Felix bland leksakerna. Väldigt roligt tyckte han :)


Efter grillningen fick barnen vara uppe och leka. Tror vi hade alla barn i säng sovandes först framåt halv elva. Då satte vi vuxna oss ner på deras mysiga altan med varsin irish Coffe. Mums.
















På tisdagen hade vi hoppats på fint väder iallafall på fm så vi skulle hinna ner till stranden för lite bad. Men vädret var ingen vidare. Annika och jag hann ut på en promenad i det mulna vädret innan det började regna. Det regnade inte konstant hela dagen. Men till och från, solen visade sig först framåt kvällen. Därför blev det inget bad på tisdagen. Men barnen roade sig bra ändå. På kvällen var det dax för kräftskiva :)

För att kvällen inte skulle bli lika sen för barnen som den blev på måndagen så bestämde vi att de skulle få smaka lite kräftor före oss.
Svårt att få till en bild när alla 5 tittar in i kameran :)

Lägg till bildtext






























När barnen var klara med kräftor började vi natta barnen. Blev iallafall lite tidigare än kvällen innan. Strax efter kl 21 sov alla barnen. Så var det dax för oss vuxna att ha kräftskiva.


En riktigt mysig kväll. Hoppas att vi har gjort det till en tradition nu med kräftskiva tillsammans. Vi var hos dem och åt kräftor förra året också i augusti :)
På onsdagen var vädret bättre. Barnen hann leka av sig medan vi vuxna packade ihop inför hemresan.
Felix leker med "partyhattarna" från kvällen innan :)

Vi åkte hem strax efter kl 14. Då åkte vi direkt till mina föräldrar som bjöd på middag. När jag precis började plugga till sjuksköterska i Skövde år 2000 hade mamma och pappa en utbytesstudent från USA,  Emily bodde hos sig från januari till maj. Henne har de sedan haft kontakt med via facebook och mail. När mamma och pappa var i USA för något år sedan mötte de upp Emily. Nu var hon och hennes fästman på semester här i Sverige. Mamma och pappa bjöd då över dem på middag till sig. Blev en trevlig kväll. Jag var först lite nervös för att prata engelska. Men det gick över förväntan.

I dag och i går har vädret var toppen. I går var vi iväg hela familjen till en strand i Kungsängen. Idag var Felix och Tomas kvar hemma och gick ner och badade vid pool-badet här nedanför oss. Jag och Ella åkte till en strand här i närheten och mötte upp en kompis till mig och hennes son som är några år äldre än Ella. Men de lekte bra tillsammans.
Nu har vi precis lagt barnen och ska sätta oss i soffan och fortsätta titta på den serien vi följer just nu; " Under the dome".  Min sista semester dag för denna sommar är nu över. På måndag börjar jag jobba igen... Jag är riktigt nöjd med vår semester i år :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar