söndag 17 maj 2015

Godmorgon i ett regnigt Sthlm.

Klockan är nu 8.50 och det är bara jag som är vaken. Resten av familjen sover gott. Det händer inte så ofta. I allafall Felix brukar ha vart vaken några timmar vid den här tiden. Men nu ligger han bredvid mig i vår säng och sover så sött 💝 Ella sover i sin säng. I går var vi hos en barndomskompis och grillade. Hon bor i Skövde tillsammans med sin man och 2 barn. En dotter som är jämngammal med Ella och en son som är 1 år äldre än Felix. De är den här helgen och hälsar på hos hennes föräldrar. Föräldrarna skulle bort i går kväll så då passade vi på att ses hemma hos dem. Även min syrra känner den här kompisen. Vi är uppväxta på samma gård så vi har lekt mycket när vi var små :) Det var en trevlig kväll. Blev inte så sent med 5 småbarn. Vi åkte därifrån runt kl 22. Ella brukar ta igen den sömn hon missar. Hon behöver 11-12 timmars sömn och det tar hon oftast igen. Så att hon fortfarande sover är inge konstigt alls. Men Felix brukar vara sämre på det. När han kom in till oss vid 6 i morse så trodde jag inte att han skulle somna om. Han första fråga när han kom in hit ;
-Är Ella här?
-Nej, svarade jag sömndruket.
-Får jag sova bredvid dig?
Vilket han fick och sedan dröjde det inte länge innan han sov ☺
Ella ska på kalas idag kl 12, så har hon inte vaknat vid 10-tiden så får vi nog väcka henne ☺

På måndag är Ellas fritids stängt för planeringsdag. Jag har tagit flexledigt. När jag frågade Ella vad hon vill göra då svarade hon att hon vill åka till simhallen så det är planen. Någon annan som är ledig och vill följa med? ☺ I går frågade jag henne om hon tycker det ska bli kul att gå på kalas.
-Ja, men det ska bli ännu roligare på mån när du och jag ska till simhallen 💘

Drömmar... ibland kommer man ihåg drömmarna när man vaknar, ibland inte. Ibland förstår man drömmarnas betydelse och ibland inte alls. Drömmen jag drömde i natt precis innan jag vaknade minns jag, ett rätt tydligt budskap om att jag upplevt det lite stressigt på jobbet. På mott där jag jobbar några dagar i veckan har vi en kalender per ssk/dsk (sjuksköterska/distriktssköterska). När vi träffar en pat kan vi boka in flera besök om det behövs. Tiderna är på 15 eller 20 min. Behövs det kan man förlänga tiden. Men endast en bokning / "tid" 3 ssk/dsk mott har vi, så alltså 3 olika kalendrar som man kan boka i. I drömmen jag hade var det flera dubbelbokningar i min kalender, och för varje gång jag tittade i kalendern hade det kommit fler bokningar, efter ett tag t.o.m tre bokningar på samma tid. Tillslut satt jag bara och skrek rakt ut..... Var väldigt skönt att vakna. Men budskapet var ju ganska tydligt. Fast jag upplever det inte alls lika stressigt som jag gjorde när jag var ny där. Men jag hade en incident i veckan som jag stressade upp mig lite av. Kanske den som utlöste denna dröm. Tilläggs att innan jag vaknade hade jag trots allt hunnit med alla patienter....

I fredags var det en klämdag. Både dagis och fritids var öppna, men inte så många barn som var där. Mamma och pappa ställde upp och passade barnen så de skulle få vara lediga. Både Tomas och jag jobba. Vi åkte över och lämnade barnen hos mina föräldrar på torsdagen och jag åkte och hämtade dem på fredag. På torsdag-kvällen fick barnen bada i deras badkar. Det blev mycket plaskande så mormor drog för Dusch draperiet för att slippa bli blöt när hon satt där. Plötsligt sa Ella;
-Men Felix du får inte ta rakhyveln...
Mormor drog snabbt bort Dusch draperiet men då hade han redan hunnit raka bort en fläck på huvudet. Såg rätt kul ut men inte så snyggt så på lördag morgon tog Tomas fram hårtrimmen och rakade av honom håret på sidorna av huvudet.

Förra söndagen hade Ella dansuppvisning. Det var roligt att se. Jag tog lite kort. Ska titta om det blev några bra bilder så kan jag lägga upp dessa här....

Nu vaknar nog Felix snart, han börjar vrida och vända på sig. Ha en bra söndag ☺


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar