onsdag 6 maj 2015

4-års kontroll

Idag är det min ledig onsdag. En hel timme extra får jag sova då. Strax efter kl 8 gick vi hemifrån. Lämnade Ella i skolan och sedan vidare till BVC för 4-års kontroll med Felix. 15 kg och 102 cm lång är han nu. Gå balansgång på en sträck fick han göra och det klarade han galant. Titta på på några bilder och berätta vad det var gick också riktigt bra. Rita en kors gick bra, men att rita en gubbe gick inte riktigt lika bra, men när BVC-sköterskan hjälpte honom lite, hon bad honom först rita en cirkel... Men nej det ville han inte. Han ville rita ögonen först, så det gjorde han, sen kom det en mun, en kropp, och två öron. " Ska gubben ha några ben?" frågade BVC-sköterskan och då ritade han dit dem på rätt plats, och även armarna när hon frågade efter dem. Rita är inte ett av hans stora intressen (inte mitt heller). Var även syn-kontroll. Barnet får en liten tavla med bokstäverna O, V, H och T på. Dessa bokstäver finns även på "syntavlan". BVC-sköterskan pekar på en bokstav och barnet förväntas peka på samma bokstav på sin tavla. När hon visade Felix tavlan han skulle få hålla i i pekade han på bokstaven O och sa " Den bokstaven heter O".  Efter det hade han lite svårt att koncentrera sig och pekade mest på bokstaven O även om hon pekade på någon annan bokstav. Jag tror att han helt enkelt inte orkade koncentrerar sig. Han tyckte inte de var roligt, och hade därför svårt att koncentrera sig ordentligt. Men han lyckades några gånger, efter att jag lovat honom att han skulle få leka ett tag i väntrummet innan vi åkte till dagis om han skärpte till sig. BVC-sköterskan trodde inte att det var något synfel, men det görs ny syn-kontroll på 5-års kontrollen så vi får väl se hur det går då. Hörsel-testet klarade han utan problem.
Han var hur nöjd som helst när han fick leka efteråt. Efter det åkte vi till dagis. Jag har städat, och handlat under dagen. Hämtade barnen vid halv fyra. Ella fick ta med sig tre kompisar hem. Har vart riktigt härligt vårväder ute idag. Så vi har vart ute hela tiden efter skola och dagis. Jag ringde en granne så hon kom ut med sin son också. Jag stekte pannkakor, vilket var väldigt populärt hos barnen. Ja även hos oss vuxna faktiskt :) Nu sover båda barnen och jag ska strax sätta mig i soffan med en kopp The och min bok. Hoppas att det härliga vårvädret håller i sig i morgon också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar