lördag 25 april 2015

Helg igen.

Åter en arbetsvecka till enda. Tänk att veckorna går så fort. I onsdags hade jag min lediga dag. Började morgonen med utvecklingssamtal om Felix på dagis. Fick bara höra en massa positiv om vår son. Vilket värmer gott i mammahjärtat. Pedagogen hade intervjuat Felix inför utvecklingssamtalet, han hade fått svara på frågor som " Vad är du bra på?" " Vad lär du dig på förskolan?"
-Jag kan stå på händer men min Ella kan stå på 1 hand, mamma vågar inte. Jag kan äta smörgås, men Laban och Labolinas mamma kan äta 3 smörgåsar, men då får man ont i magen. Hoppa hage är jag bra på. Äta mat, äta hamburgare har jag lärt mig, lyssna på kära bröder. Hoppa hage och åka på magen på isen.
Inte helt sammanhängande hela tiden, men det är väl för att han inte ska missa att berätta något :) Felix fick vara ledig med mig den dagen så åkte han och jag och hälsade på en kompis till mig som bor i närheten av Uppsala. Hennes 2 yngsta söner var hemma. Den yngsta är bara strax över året, och den andra är 1 år äldre än Felix. Felix och pojken som är 1 år äldre än honom lekte riktigt bra tillsammans. En trevlig em. Kl 15 hade jag utvecklingssamtal i skolan om Ella. Det gick också bra. Ella har utvecklas mycket sedan i höstas. Från att i början av hösten inte våga räcka upp handen på samlingarna så är hon nu aktiv på samlingen, räcker upp handen och vågar prata inför dem andra. Hon kan räkna till 39, helst ska barn id en åldern kunna räkna till 50. Men det kan vi öva lite mer på hemma, lär inte ta så lång tid innan hon knäckt den koden. Hon hade även lite svårt för sjätte, sjunde, åttonde o.s.v. Men även det kan vi öva på hemma. Socialt fungerar det bra. Hon leker oftast med två tjejer som heter Ingrid och Filippa, men hon kan även leka med andra. Jag kan känna att hon skulle behöva öva på att stå på sig lite, och inte ge med sig. Självklart är det bra att även kunna ge med sig i leken. Men jag är rädd att hon ger med sig lite för lätt i bland. Jag informerade hennes lärare om att Ella kommer att vara bortrest 24/5 till 5/6, då ska hon åka och hälsa på farmor och farfar. Jag vet att när hon börjar 1.an så är det skolplikt som gäller, och då får hon inte vara borta med än max 10 dagar per läsår (tror att det är 10 dagar som gäller iallafall) Men att det gällde samma sak i förskoleklass visste jag inte. Så det var till att fylla i en ledighetsansökan och hoppas att den går igenom...
 På kvällen var jag och Ella på min mammas jobb, komtek. Barnen får då göra olika pyssel. Första gången Ella och jag var där gjorde vi en stjärnkikare. I onsdags gjorde hon av 2 blompinnar en papp-mugg, lite papper, 2 kulor, 2 flörtkulor, så blev det en zebra som gapar. Jag har en bild på den i telefon, ska försöka få över en bild  Haha, jag lyckades :)  Alexa fick den heta. Jag gissar att det är efter hennes kusin :) Jag blev så stolt över henne när vi var där. Hon har vart på Komtek med mormor tidigare och använt limpistolen bl.a. Det märks verkligen. " Mamma så där gör man inte, man gör så här" " Jag ska visa dig mamma" Om det var någonting hon inte kunde gick hon utan protest och frågade ledaren som höll i det. Hon klistrade på öronen sist. Det sitter ett snöre fast knutet mellan ögonen på zebran (eller vad det nu är för djur), när man drar i det snöret så gapar zebran. Men efter att hon klistrat fast öronen så fastnade den och gapar inte ordentligt. Jag sa till Ella att vi kan be mormor titta på den när vi ska dit på Valborg. " Ja det kan vi göra, Mormor kan allt" sa Ella :)
I torsdags var jag på aw med mitt jobb. Det var en lugn aw. Vi var och bowlade i Rinkeby. Vi blev bjudna på tacos innan vi började bowla. Vi kom dit vid halv sex. strax före kl 20 var vi klara. Jag hade bilen stående vid jobbet, så jag tog sällskap med några arbetskamrater tillbaka till bilen. Var hemma strax före halv nio. I går fredag, skulle jag ha träffat en kompis som bor i Härnösand. Hon är här i Sthlm och hälsar på sin mamma tillsammans med hennes son som är jämngammal med Felix. Men hon blev tyvärr sjuk så det blev inget av det. Istället åkte jag och barnen över till en arbetskompis till mig. Hennes man var på aw, hon har 2 döttrar, den yngsta är 1 år yngre än Ella och den äldsta är 1 år äldre än Ella. Ella lekte bra i hop med både tjejerna, men tror att hon och den yngsta fann varann lite extra. Felix lekte lite till och från med allihop. De har även en katt, som heter Svante. Ella älskar verkligen katter. Måste erkänna att jag nästan är lite sugen på en katt. Dock är jag inte helt säker på om min mamma skulle kunna komma över hit då... Hon är allergisk, men frågan är hur allergisk hon är? Vi hade iallafall en trevlig kväll. Köpte pizza och sushi. Tomas kom och hämtade oss strax före kl 22. Ella brukar ta igen den missade sömnen på morgonen. Men det brukar Felix vara sämre på. Men i morse vaknade jag och Tomas vid halv nio. Då sov båda barnen fortfarande. Ella i sin säng, och Felix bredvid mig i vår säng. Strax efter kl 9 vaknade barnen. Ella vaknade först. Strax efter hör vi hur Felix gnäller inifrån vårt rum. Tomas gick till honom. Jag hör hur Felix pipigt säger till Tomas " Ingen väckte mig!!!" Det sas men en tydlig klang av klagan i rösten. Han som inte alls gillar att bli väckt på vardags mornar tycker tydligen inte heller om att inte bli väckt... Inte lätt att göra honom nöjd ;) Jag var iväg till gymmet efter frukost. När jag kom hem var det dax för Ella att åka till dansen. Ingrids (hennes kompis som också går på dansen) pappa skjutsade dem till dansen. Han frågade om Ella kunde följa med hem till dem efter dansen vilken hon absolut fick då vi inte hade några speciella planer för dagen. Felix och jag tog en promenad upp till centrum, eller jag gick, han cyklade på sin balanscykel. Han cyklade hela vägen till centrum drygt 1,5-2 km, utan att klaga. Han var verkligen jätte duktig. Det där med balanscykel är nog jätte bra för att de ska lära sig att hitta  balansen på cykeln. Synd att vi aldrig hade en sån till Ella. Felix och jag mötte upp Tomas i centrum. Tomas tog bilen och åkte förbi Ö&B och handlade lite. Väl hemma igen fick jag ett sms från Ingrids pappa som frågade om Ella fick stanna där på  middag? Vi ska hämta henne vid 19.30. Tomas och jag tar varsitt glas vin till maten så vi tar och promenerar när vi ska hämta Ella. Kanske Felix kan få cykla igen. Trevlig helg på er. Ska försöka få in iallafall 2 inlägg /vecka. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar