torsdag 8 januari 2015

Vardag igen.

"Så var glada julen slut slut slut.... men till nästa år igen, kommer han vår gamle vän, för det har han lovat"
När jag gick från jobbet den 23.e dec kändes det som jag hade en lång ledighet framför mig. Hela 12 dagars ledighet. Har hunnit fira jul, och nyår och lite annat därimellan. Men 12 dagar går fort, och plötsligt är det den 5.e jan och dax att börja jobba igen. Jag borde kanske ha stannat hemma från jobbet den 5.e jan. Men gick iallafall och jobbade, vilket ledde till att jag låg i sängen med feber i tisdags, och nu har min förkylningen gått vidare till en bihåleinflammation. Jag kan nästan förstå karln i reklamen när han säger att vi kvinnor klagar över att föda barn... vi skulle bara veta hur det är när en man är förkyld... Men bara nästan... För smärtan vid en förlossning går inte att jämföra med en bihåleinflammation, men ont gör det. Ont i huvudet, ont i ansiktet (bihålorna) och tänderna. Febern har försvunnit, men inte smärtan. Jag har vart förkyld många gånger och det brukar inte hindra mig från att gå och jobba. Men detta sänker mig. Jag var hemma från jobbet i går och idag, kommer att stanna hemma i morgon också. Innan jul hade jag en förkylningen vars symtom var heshet och hosta. Har hellre det än detta. Var så gott som frisk i 4-5 dagar, då jag även passade på att träna, innan detta bröt ut natten till nyårsafton. Började som en vanlig förkylning med nästäppa. Men sedan kom smärtan från bihålorna. Igår var jag hos läkaren. Hon skrev ut antibiotika. Rekommenderade mig att vänta några dagar med att börja med det. För att ge kroppen en chans att läka ut detta själv. Jag har inte ätit antibiotika på flera år. Minns faktiskt inte när jag gjorde det sist. Tror inte att jag gjort det sedan jag började jobba som sjuksköterska. Är inte helt pigg på att ta antibiotika. Hoppas VERKLIGEN att min kropp ska klara av att läka ut detta själv. Men har det inte blivit bättre till på lördag. Då ger jag upp och går till apoteket och hämtar ut antibiotika. Vill bli frisk nu och få komma igång och träna igen...

Nog om mina problem, nu har jag fått tycka lite synd om mig själv ett tag. Bortsett från lite förkylningar, och några dagar med feber (barnen) så har vi haft ett lyckat jullov. På julafton kom tomten (min pappa), tror att Ella genomskådade honom. Men hon är nog inte helt säker på att det var morfar.Felix däremot hade nog inga tvivel. Tomten finns! Nyårsafton firade vi tillsammans med Mats och Natalie. Min förkylning hade precis börjat då, och Natalie har vart förkyld länge. Den dagen hade Felix feber. Så det blev ett lugn nyår. God mat, vin, sällskapsspel och flera goda skratt hann vi iallafall med innan tolv-slaget. Vi sov kvar hos dem.
Idag var första dagen efter jullovet som Ella och Felix skulle till skolan och förskolan. Gick relativt smärtfritt. Inga större protester och vi kom i väg i tid. Ute är det grått, regnigt och någon plusgrad. Riktigt tråkigt väder. Lite snö har vi haft under jullovet. Absolut inga mängder och inget som har legat kvar särskilt många dagar. I tisdags vaknade vi upp till ett vitt vinterland. Riktigt fint, Tomas och barnen var ute och lekte i snön både i tisdags och igår. Men idag har det töat bort... Suck, nu ska jag lägga mig och vila ett tag, försöka sova bort viruset, eller bakterierna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar