onsdag 28 januari 2015

Rött och rosa...

Idag är min lediga onsdag.I vanliga fall får barnen och jag lite sovmorgon då. Inte jätte mycket, men vi kan sova till 7 iallafall. Men idag skulle jag lämna in vår bil. Vi har en parkeringsskada, som ska åtgärdas nu. För att få en så smidig morgon som möjligt bör Ella ha valt kläder redan kvällen före. I går kväll missades det. Tiden på morgonen är lite knappt, plus att Ellas humör på morgonen inte är det mesta. Så får sinnesrons skull bör klädvalet inte diskuteras mer än nödvändigt... Men när hon kommer ut från sitt rum med ett par röda byxor på sig med en ros / orange tröja till har jag svårt att vara tyst. I min smak är rött och rosa ett stort NO NO. Jag försökte lirka med henne:
-Ella ska du inte ha en annan tröja?
- Nej!
- Varför inte, du kan väl ha den här istället, försökte jag och visade henne flera olika förslag. Men det var blankt nej till allt. Hon skulle ha de röda byxorna med den rosa/orange tröjan till. Bara för mig att ge sig, det var ju inte något fel på kläderna i övrigt, inte för kalla, eller varma, eller opraktiska... Var och en för sig gillar jag både tröjan och byxorna.... Men inte tillsammans... Men men inte mycket jag kunde göra åt. När barnen väl var lämnade på dagis och fritids skjutsade jag Tomas till tåget i Tensta som vanligt, innan jag åkte vidare för att lämna in vår bil. I vår försäkring ingår hyrbil när vår bil ska lagas. Fick en svart helt ny opel, den hade endast vart uthyrd 1-2  ggr tidigare. Den är riktigt skön och rolig att köra. Jag blev riktigt sugen på ny bil. Vår saab köpte vi när Felix var på några dagar gammal. VI har alltså snart haft den i 4 år. Våra tidigare bilar har vi haft i ca 3 år. Kanske dax att byta bil snart.

På fm idag hade jag tid på VC för att göra en spirometri. Utredning av min astma. På måndag har jag en läkar-tid och då ska vi diskutera min spirometri och vad den visade. Jag vet att jag inte sköter mina mediciner som jag ska. När jag är förkyld tar jag den ordentligt, för det är då jag verkligen känner av min astma. Men annars tar jag den inte alls. Min kortison-spray bör jag ta dagligen även när jag inte är förkyld. Får se vad läkaren säger på måndag.

Idag har Ella med sig 2 kompisar hem från fritids. Just nu är de inne på Ellas rum och leker. Jag ska alldeles strax börja med maten. Köttfärssås och spaghetti blir det här idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar