söndag 30 november 2014

rumbyte och pepparkaksbak

Förra helgen började Tomas prata om att Felix skulle byta rum med "datarummet" Jag nappade på idén på en gång. Tomas och jag hade nog olika anledningar till att vilja byta Felix rum. För min del handlade det om att jag inte tycker om att han ligger och sover vägg i vägg med tvn och all strålning som kommer från tvn. Vad Tomas huvud syfte var vet jag inte säkert. Men tror det handlar om att det finns en dörr att stänga om det rummet, samt att han där kan ha båda skrivborden bredvid varandra. Är tydligen mycket roligare när han spelar dataspel tillsammans med någon.... Jaja hursomhelst då påbörjade vi detta projektet igår. Vi insåg redan från början att vi skulle behöva montera isär Felix däng en del för att få den igenom dörrarna. Ju mer vi skruvade isär desto mer olycklig såg Felix ut;
- Pappa ni har sönder min säng, säger han med gråten i rösten.
-Vi ska laga den igen sen, svarar jag.
Vilket lugnade honom ett tag, men när vi fortsätter skruva isär den litar han inte riktigt på mitt ord;
-Var ska jag sova om ni har sönder min säng, frågar oroligt.
-Du kan sova på golvet, svarar Ella.
- Vi lagar den sen. Vi måste bara flytta in den i ditt nya rum först, svarar jag.
Det var inte det lättaste att flytta över hans säng genom alla dörrar och vinklar i vår lägenhet. Men tillslut, mer nedmonterad än vi hade hoppats på står den i hans nya rum. Felix följer oroligt utveckling av vad som händer hans säng. Att monterar ihop den igen tog längre tid och var svårare vi räknat med. När Felix ser att vi håller på att sätta ihop den igen lugnar han sig;
-Nu lagar ni min säng, säger han glatt.
Så tillslut står den då ihopmonterad i hans nya rum.... Börjar undra om detta projektet var så smart att påbörja just då. Det är massor kvar att göra, bokhyllor som ska flyttas, böcker, filmer som ska flyttas. Mitt i all denna röra ska det även julpynt.... Dessutom skulle vi över till mina föräldrar för pepparkaksbak, och middag för att fira min lillebror som fyllt år i veckan. Jag och barnen tog bussen över till mina föräldrar och Tomas fortsatte ett tag hemma och kom senare med bilen.
Bussresan över till mina föräldrar gick bra. Väl framme blev det pepparkaksbak. Mycket pepparkakor blev det. Vi fick alla med oss en hel del  pepparkakor hem. Min syster med familj var där, samt min mormor med hennes sambo. Vid halv sex kom Tomas, lagom till middagen :) Han hade hunnit flytta över båda skrivborden och datorerna till "nya datarummet". Resten är dagens projekt.... Får se om vi hinner klart allt idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar