söndag 2 november 2014

Halloweenkalas

Den här veckan är det höstlov i skolan. Ella fick vara på fritids mån-ons. I tors var Tomas ledig med Ella, och i fredags var vi lediga hela familjen. Dagen gick åt till förberedelser inför Ellas kalas som skulle gå av stapeln kl 17 på fre kväll. Vi skulle bjuda på middag och fika. För att hinna med allt hade vi sagt att kalaset höll på mellan 17-19.30. Mer om tiden senare. På dagen städade vi och bakade. På eftermiddagen var jag iväg till Felix förskola en snabbis för kvartsamtal. Det gick bra. Jon hade inte så mycket att säga. Allting går bra. Han leker bra med alla. Han är alltid glad. Jon berättade att de haft någon eftermiddag då barnen fått välja vad de skulle sjunga. De andra barnen hade valt olika barnsånger. Felix valde; "o'boy". Jag vet inte vad den heter egentligen, men det är en skånsk sångare. Texten som Felix kan går så här; " Oboe vilket vackert väder, solen skiner idag" Idag sjungs med bred skånsk dialekt.... vilket Felix apar efter. Låter jätte gulligt när han sjunger:" idau" . I somras var barnen en vecka med mormor och morfar när Tomas och jag jobbade. Då vet jag att denna låt spelats en hel del. Ella sjöng den mycket i somras.

På fredag kväll vid 17 droppade Ellas gäster in en efter en sammanlagt 6 barn. 9 var bjudna men 3 kunde inte komma. Med Ella och Felix var det 8 barn. 7 tjejer 5-6 år. Full rulle och hög ljudnivå. Till på köpet är jag hes, så det var svårt att göra sig hörd i mellan åt. Till middag fick de hemmagjord pizza. Efter maten fick de leka ett tag. Vid kvart i sex började Tomas och jag fundera på varför vi sagt till halv åtta och inte till kl sju? Jag försökte med några organiserade leker. Två stycken blev det sedan ville de leka själva. Efter fikat lugnade de ner sig något. De lekte de mamma pappa barn. En mycket lugnare lek en det de lekt innan. Avslutades fiskdamm och sedan bar det dax att gå hem. Vid kvart i åtta hade alla barn gått hem. Ella och Felix somnade snabbt i sina sängar. Strax efter kl 20 sov både segla och Felix. Tomas och jag satte oss i soffan för att kolla på en film. Halv nio sov vi båda två i soffan. Vaknade till vid halv ett, då flyttade vi över till sängen och sov vidare.... 8.30 vaknade vi... 12 timmars sömn. Minns inte när jag sov så länge sist....
Igår var vi med min mormor, mamma,pappa och mina syskon och tände ljus vid min morfars grav, sedan åkte vi till min farmor och farfars grav och tände ljus där. Efter det åkte vi över till mina föräldrar för att äta middag allihop. I bilen påväg från gravarna hem till mina föräldrar säger Ella plötsligt....;
-Visst måste man vara snäll mot sina kusiner?!
-Ja det ska man vara. Hur många kusiner har du?
- Tre, svarade hon snabbt
Jag höll på att rätta henne och säga nej 2 kusiner har du.... Men lyckades stoppa mig själv och sa istället;
- Vilka är dina kusiner då....
- Alma, Aislynn och...... äh..... Alexa
Kändes bra att hon ser Aislynn som kusin :)

Idag har vi inga planer än. Riktigt höstväder är det ute, grått, tror inte att det regnar men ser ut som det kan komma regn.... Kanske blir det bio idag?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar