lördag 11 januari 2014

Äntligen...

"Den som väntat på något gott väntar aldrig för länge" är ett känt ordspråk. Precis så känner jag med snön idag. Jag har verkligen längtat och sett framemot den. Det blir dels mycket ljusare ute när snön lyser vit på marken, samt att det finns mycket mer att göra ute när det ligger snö på marken än när det bara är grått, regnigt och några plusgrader. Pulka, kälke, skidor, snögubbar, leka i snön m.m. Det är en av de stora fördelarna med Sverige tycker jag. Det är de fyra årstiderna. På frågan vilken årstid jag tycker bäst om är svaret nog våren. Känns som våren har så mycket löften, och allt vaknar liksom till liv igen. Men jag tycker om de tre andra årstiderna också. Sommaren, med bad, sol, ljusa sommarkvällar, ( även fast somrarna inte alltid är jätte varma här i Sverige), hösten med alla fina färger, en solig dag i oktober är jätte fin och mysig med röda, gröna, oranga och gula löv på alla träden. Vintern när snön väl kommer med allt roligt man kan göra då som jag nämnt tidigare.

 Tomas jobbar idag. Så det är "bara" jag och barnen idag. Jag vaknade vid 8-tiden. När jag går upp på toa hör jag Felix komma springande. Låter som att han kommer från vardagsrummet, inte sitt rum. Jag frågar honom vad han har gjort;
- Sitta sossan, svarar han.
Frågan är hur länge han har vart vaken? Jag sätter mig med Felix i soffan. Vid 9-tiden väcker jag Ella.   Efter frukost och en del plock här hemma klädde vi på oss och gick ut i snön. Hämtade kälken och gick upp till centrum. En promenad på ca 2-2.5 km. Inte jätte långt. Men ändå relativt tungt att dra en 5-åring på knappt 20 kg, och en 2 1/2 åring på ca 12 kg på kälken hela vägen. Men det gick ändå relativt bra :) Väl framme fick de leka ett tag i en snöhög. Vilken uppskattades massor. Så otroligt bra för själen att få se deras glädje, tänk vad lite snö kan göra. Vi passade även på att äta lite lunch uppe i centrum. Även det väldigt uppskattat av barnen, och då på automatik även uppskattat av mig :) efter lite handling var det dax att bege oss hemåt. Då ringde en kompis till mig och frågade om vi ville möta upp dem och åka lite pulka. De var och åkte nära där vi bor, och vi skulle gå förbi där på vägen hem så det kändes som ett bra avslut på en lyckad förmiddag/eftermiddag. Vi blev inte kvar så länge.
Klockan var då närmare 14, och Felix var trött, väldigt trött t.o.m. Väl hemma fick han en flaska välling, och efter det somnade han snabbt. Mina föräldrar kommer hit om någon timme för att passa barnen. Jag ska ut och äta med en kompis. Och sedan ska vi gå på bio och se "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" Jag har läst boken och tyckte den var riktigt bra. Hoppas att filmen ska hålla samma klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar