torsdag 19 maj 2011

12 dagar

Har inte hunnit skriva något sedan jag skrev att lille-bror föddes´den 8/5. Dagarna går så fort. Namnet på lille-bror är ej helt klart än. Vi väger mellan 2 namn. Åtekrommer om namn när vi bestämt oss säkert :)

Idag är han 12 dagar. Vi var på återbesök på BB i fredags. Då hade han gått ner ytterligare 30 eller om det var 40 gr, vägde då 3740 gr. Så barnmorskan ville att vi skulle gå till BVC och väga honom i början på denna vecka. Så i tisdags var vi på BVC. DÅ hade vikten börjat vändauppåt igen. Vägde då 3900 gr. Är nu bara ca 100 gr kvar till födelsevikten. Vi ska träffa barnsköterskan från BVC igen på måndag, får se vad han väger då :)

Ella tycker det är så roligt med lille-bror än så länge. Än så länge inga tjuvnyp. Men mycke klappar, pussar och kramar. Klappar, pussar och kramar som ibland blir lite hårda, bara för att hon vill så väl. Lämnar henne absolut inte själv med lille-bror. Men tillsammans med oss får hon klappa, pussa och krama lite. Det ser ju så sött ut. Min älskade lilla tjej som har blivit storasyster, som blev så stor plötsligt när lille-bror föddes.

Samma dag som vi kom hem från BB lyckades jag skada tummen. Jag skulle krama om Ella och satte mig på huk, när hon kom fram till mig så tappade jag balansen och trillade baklänges. Tog emot mig med vä tumme. Gjorde ordentligt ont. I tors sökte jag läkare på VC för jag tyckte inte det blev bättre. TUmmen röntgades. SÅg ut som att det var en fraktur på tummen. Fick tummen lindad och ett återbesök för ny rtg som igår. Efter besök på VC och en ny rtg trodde man fortfarande att det var en fraktur. Åkte till ortoped akuten på S:t Göran med Tomas och lille-bror ( Ella var på dagis) Efter ca 3 timmar på akuten. Då det först pratades om op (detta var en underläkare) en op somi-och-för-sig görs i lokalbedövning. Men den läkaren var inte säker på hurvida detta gick över i mödersmjölken eller inte. Hon skulle diskutera detta med sin bakjour. 1 timme senare. 1 timme då jag suttit och oroat mig för hur lille-bror ska klarasig omjaginte kan amma honom. Har ännu så länge inte prövat att ge honom flaska. Men efter 1 timme kommer överläkaren in, och känner och klämmer på min tummen. Gjorde ordentlig ont. Fick återigen användning av profylax andingen osm ajg använde mig av under förlossningen :) ÄVen fast denna smärta inte var i närheten av den förlossningssmärtan. Hur som... Ingen fraktur, utan en kraftig stukning. Ska ha elastisk binda i 3 veckor, och sedan börja använda tummen försiktigt. Känns så skönt att det inte blev op, eller gips. Men det är verkligen otympligt att sköta en liten bebis och ffa en 2 1/2 åring med skadad tumme. Jag har sjukskrivet mig denna vecka. Så får Tomas ta pappa-dagar på lillebror istället.

Idag har jag ställt lille-bror i dagis-kö- Till samma dagis där vi ställt Ella i kö och hoppas att hon får plats från augusti. Vi har önskat plats för lille-bror från augusti 2012. Det är till att vara ute i god tid :)

Ellas mage fortsätter att strula. Hon får laktulos varje morgon, och ibland även på kvällarna. Men ändå strular det. I går hade hon inte skött magen på nästan 1 vecka. Hon blir då jätte grinig, och visar tydligt att det gör ont när hon försöker bajsa. Det gör så ont i mig att se henne ha så ont. Har bokat ny tid hos läkaren på BVC, se vad han säger, den 9:e juni ska vi dit. Sist vi var där pratade han om ev undersöka om hon är gluten-intolerant.

Detta blev ett långt inlägg :) Har säkert glömt skriva en hel massa saker. Så blir det när jag inte skriver på länge. Hoppas jag ska hinna skriva snart igen. Ska försöka komma ihåg att lägga in lite blider på lille-bror också :)

Kram på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar