måndag 15 mars 2010

Läkarbesök

I går kväll började Ella få utslag. Började på bröstet och sedan kom det i ansiktet också. Så då kände jag mig rätt säker på att jag ställt rätt diagnos, det var nog 3- dagars feber som hon fått. Dessutom hade hon ingen feber igår kväll, så då kändes det verkligen som att det började vända. Tyvärr så totalvägrade hon vällingen igår kväll, tog några klungar sedan vill hon absolut inte mer. Kan kanske bero på att jag att haft i lite alvedon för att hon inte ville ha de annars. Gav säkert lite smak på vällingen. Så jag la henne utan välling, hon somnade snabbt. Vaknade strax före tolv på natten och skrek. Tomas försökte ge henne välling då, men det ville hon inte ha. Tomas flyttade då över henne till vår säng. Då var hon brännhet igen, tog ingen temp, men säkert hade hon över 39 grader. Där rök min teori om 3- dagars feber för då skulle utslagen komma när febern försvunnit. Natten blev väldigt orolig. Ella vaknade flera gånger på natten och var otröstlig. Man tänker inte helt klart mitt i natten. Finns nog en anlednign att man ska sova på natten. Jag fick en riktigt klump i magen och kände mig så orolig. Vad är det för fel på min dotter. Tänkte på allt konstigt man läst om Astrid Lindgren ( barnsjukhuset ) med fel diagnoser, och barn som har dött för att fel diagnos har ställts. Tankarna malde på. Får INTE hända Ella något. Jag överlever inte utan henne... Bli frisk nu min älskade dotter. Vid halv sex vaknade hon igen och var otröstlig, Tomas lyckades då få i henne Alvedon, sedan fick hon en piggelin-glass som hon glatt åt, fick inte i sig riktigt hela men säkert 3 /4. Drack även en hel del vatten. Men Tomas och jag kom iallafall överens om att nu var det nog dax att gå till läkaren med henne. Nu har hon haft hög feber sen i torsdags. Så på fm har Tomas vart hos läkaren med Ella. Läkaren trodde trots allt att det var 3-dagars feber, enl henne kan utslagen komma innan febern har försvunnit. Men för att vara helt säker på att det inte var någon bakteriell infektion hon har så togs blodprov: CRP ( infektionsprov) Har man en bakteriell infektion så stiger CRP. Detta kan då behandlas med antibiotika. Stiger inte CRP så är det en virus infektion och det klarar koppen av själv. Ella hade ett SRP mindre än 8 och det är precis som det ska. Med andra ord det är någon form av virus hon har. Skönt. Vill helst inte att hon skulle behöva få antibiotika av flera orsaker: antibiotikan slår även ut de egna immunförsvaret så at thon skulle bli känsligare för andra infektioner, risken finns att man kan bli dålig i magen och må illa av antibiotika och dessutom är det SVÅRT att få i henne medicin. Men som sagt nu är det bara att avvakta och se. Febern borde verkligen ge med sig snart. Äslade unge ta och bli frisk snart. Mamma saknar sin friska glada tjej.

Idag är som sagt Tomas hemma med Ella och jag jobbar. Känns skönt att få komma hemifrån lite efter att ha suttit instängd i lägenheten hela helgen. Tänker som jag gjort under hela detta sjukdomsförlopp, hoppas det går över nu, hoppas att vi får sova en hel natt. Störd natt sömn påverkar humöret en hel del. Så här dåligt att vi inte sovit sedan hon var nyfödd, och då räckte det ju att amma henne så somnade hon igen....

1 kommentar:

  1. Men stackars Lilla E... och er! Vad lurigt och visst blir man rädd. HOppas hon mår bättre idag... kram L

    SvaraRadera