torsdag 14 januari 2016

Hög feber.

Julledigheten gick fort. Barnen var lediga mellan 23/12-3/1. 4/1 var de tillbaka på dagis och fritids. Skolan började den 7/1. Nyår firade vi tillsammans med en kompis till mig och hennes familj. Det var henne och hennes barn som Ella, Felix och jag åkte till Åland med i somras. Även en granne till oss och hans son var med och firade nyår med oss. Vi var sammanlagt 5 vuxna och 6 barn. 5 av 6 barn höll sig vakna över 12-slaget. Ella och Felix var 2 av de 5. Första gången som våra barn är med på 12-slaget. Var faktiskt riktigt mysigt att få fira in de nya året med dem. Ella stod på balkongen och höll för öronen och tittade på raketerna. Jag frågade henne flera gånger om hon ville gå in, med det ville hon inte. Felix stod med på balkongen ett tag, men sen ville han gå in. " Jag trodde det skulle börja brinna i gräset sa han". När vi tittat klart på raketerna var det dax för barnen att lägga sig. Som tur var tog alla barnen igen en del av den förlorade sömnen på morgonen istället. Både Ella och Felix sov till runt kl 10. Nyårsdagen tog vi det lugnt här hemma med lek, pyssel, pussel och målade en del.

I mellan dagarna hann vi med att göra om en del i vår hall. Tog ner hatthylla och skoställ, tog en tripp till Ikea, medan barnen lekte på barnpassningen gick Tomas och jag runt och tittade på garderober. Vi hittade till slut en som vi enades om. Tomas hittade även en bokhylla på blocket (ena delen av bokhyllan syns i bakgrunden på denna bild). Blev riktigt bra när vi fått allt på plats.

Lite mer än 1 vecka hann Felix gå på dagis innan han blev sjuk. Men måste ändå tillägga att jag tror inte vi har VaB.at någonting för Felix under hösten. I onsdags ringde de mig från dagis och bad mig komma och hämta Felix, han var hängig och de hade tagit en temp på honom som visade 38.2. När jag kommer till dagis ligger han på soffan och vilar, han ser verkligen medtagen ut. Väl hemma fick han ligga och vila ett tag, sedan tog jag en ny temp.... 39.2. Idag har Tomas vart hemma med honom och i morgon ska jag vara hemma.
Jag tog en temp på honom efter att vi ätit middag ( Felix åt ingenting), för han kändes så varm... 40.8. Lite väl högt. Jag gick in på 1177 och läste om feber där stod det:
Om barnet har en temperatur över 41,0 grader bör man söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning. Detsamma gäller, oavsett temperatur, om barnet.
Jag ringde därför 1177 för att rådfråga, han hade ändå en temp väldigt nära 41, men innan jag ringde gav Tomas honom Alvedon. Sjuksköterskan jag pratade med tyckte först att vi skulle åka till Närakuten med honom. Men efter att ha pratat med sina kollegor ändrade hon sig och tyckte att vi skulle avvakta ett tag och se om tempen gick ner m.h.a Alvedon. Om vi inte får ner febern under 40 grader tyckte de att vi skulle boka läkartid ikväll. Annars avvakta till i morgon och se hur han mår då... Stackars lilla Felix :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar