söndag 16 februari 2014

Simhallen

Tänkt att helgerna alltid går så fort. Känslan av att ha hela helgen framför sig när man går från jobbet på fredag eftermiddagen är en väldig skön känsla. Men vips så är det söndag eftermiddag och helgen går mot sitt slut. Men vi har iallafall haft en trevlig helg. I fredags kväll tog vi det lugnt i soffan framför tv.n. Lördagen började jag med ett spinning pass, och sedan åkte jag och Ella upp till centrum. Ellas dans började vid halv tolv. Medan Ella dansade satt jag och läste på lite MI. (Utbildning jag går just nu via jobbet). Efter dansen åt Ella och jag lunch i centrum, och sedan tog vi bussen hem. När vi kom hem låg Felix och sov gott i sin säng, och Tomas höll på att baka en morotskaka.. När Felix vaknade packade vi hel familjen i bilen och åkte till Mats och Natalie. En trevlig kväll, men mycket, prat, skratt och god mat. Vid 22-tiden var det dax att bege oss hemåt. Då började barnen bli ordentlig trötta. Ella somnade i bilen på väg hem. Men Felix höll sig vaken. Men han somnade utan problem i sin säng när vi kom hem. Ella somnar nästan alltid i bilen när vi åker någonstans. Felix däremot somnar sällan i bilen, f.f.a inte på kvällarna. På eftermiddagen om man åker bil, är chansen större att han somnar.

Idag söndag fick vi lite sovmorgon. Felix kom in till vår säng strax före sju. Men han bäddade ner sig bredvid mig, och somnade om rätt snabbt. Jag vaknade till igen vid 8-tiden och kunde inte riktigt somna om. Vid halv nio vaknade Ella, och strax efter vaknade även Felix. Efter frukosten var jag iväg och tränade. Efter lunchen åkte jag och barnen till simhallen. Tomas sträckte ryggen igår när han skulle lyfta upp Ella. Så han har vart hemma och vilat idag. Min mamma kom med mig och barnen till simhallen. Skönt att vara två vuxna som har koll på två barn i simhallen. I "vår" simhall har de en barnhörna. Denna del är främst för små barn 0-7 år. Men en del större barn är det där också. Är väl ok så länge de är lugna. Men när de springer runt och leker kull bland små barn, många är bara 1-2 år så känns det inte helt bra. Jag sa till en tjej att det inte unde leka kull där, var många små barn där. Ok svarade hon, inte uppkäftigt eller nånting, och jag såg sedan att hon även sa till sina kompisar. Skönt när det går så smidigt. Värre var det med vissa föräldrar. En mamma var där med sin son, kanske på 2 år, tror även att hennes man och ett lite äldre syskon var med. Men jag är inte helt säker på att de hörde ihop. Hursom helst, så ser jag hur hon ställer sig med 2 åringen i kanten på poolen, drar ner han byxor och ställer sig för att hjälpa honom att kissa.... i poolen... Inte så trevligt. Hon ser helt klart hur jag blänger på henne, för hon drar snabbt upp pojkens byxor, och går iväg med honom. Jag hoppas verkligen att de gick upp till toaletten. Lite senare ser jag samma mamma stå med sonen i poolen med ett plastglas som han ska kissa i. Men då kommer det en badvakt och säger till henne. Jag tror inte att hon förstod svenska något vidare. Men hon drar iallafall upp pojkens byxor, och går iväg med muggen utan pojken. Hon lämnar den lilla 2-åringen själv i poolen. Vakten ser väldigt förvånad ut. Han frågar flera av oss vuxna i närheten om vi känner pojken. Men det är det ingen som gör. Jag vet inte om pojkens pappa fanns i närheten. Men det ser inte ut som att någon passar på honom. Tillslut ber badvakten mig att hämta pojken till honom så får han ta upp pojken. DÅ kommer mamma tillbaka. Jag tror säkert att det varade i någonstans mellan 3-5 minuter. Hur kan man lämna en 2-åring själv i vattnet? Det är inte en djup bassäng. Men det behövs inte särskilt mycket vatten för att man ska drunkna. Själv släppte jag inte Felix och Ella med blicken för en sekund, om jag inte hade gjort upp med mamma att hon hade koll på den ena vilket hon självklart hade.
Felix fick hoppa över sin lunch vila idag så att han kunde följa med oss till simhallen. Han vart lite grinig på slutet i simhallen. Det tar ungefär 5 minuter hem med bil från simhallen, på dessa 5 minuter hann han somna ganska djupt. Var inte helt lätt att få honom att vakna när vi kom hem, och när han väl vaknade till var humöret INTE på topp. Blir nog en tidigt kväll idag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar