tisdag 5 november 2013

Malin...

Ella har börjat kalla mig och Tomas vid namn. När hon ropar på mig är det inte alltid hon ropar mamma, minst lika ofta låter det;
- Malin...
Låter lite roligt, samtidigt som jag vill att hon ska säga mamma... Sa det till henne idag då svarade hon;
- Men du heter ju Malin....

Jag har suttit och pluggat idag medan Ella och Felix var på dagis. Just för tillfället är båda friska. Men det är nog bara en tidsfråga innan Felix får vattkoppor... Vid 16-tiden hämtade jag barnen på dagis. Felix var ute på gården sken upp och gav mig en kram när jag kom. När jag skulle gå in och hämta Ella ville Felix följa med. När jag kommer ute i kapprummet hör jag en barn som är ledset, dröjer bara några sekunder innan jag hör att det är Ella som gråter. Personalen ser ut som frågetecken. Ingen som förstår varför hon är ledsen. Det kom bara plötsligt, som från ingenstans. De hade vart ute i paddan på gården och berättat spökhistorier, så de trodde att hon kanske hade blivit rädd. Men det kändes inte så, hon var ju otröstligt om hinkade blivit rädd borde hon väl lugna sig när hon kom till mig. Men hon fortsatte gråta i min famn också... Jag frågade om hon ville gå på toa, men hon skakade bara på huvudet och sa att hon ville  hem. När vi kom ut i kapprummet säger hon att det gör ont. Då blir jag ganska säker på min hypotes att det är magen som krånglar, och att ett toalett besök skulle lösa detta. Bästa hade kanske vart att få henne att gå på toa på dagis, men hon blev nästan ännu mer hysterisk när jag föreslog det. Slutade med att jag bar henne hem. Felix gick snällt bredvid. Hann knappt innanför dörren så springer Ella in på toa. Där stannar hon ett bra tag. Först ville hon vara själv där inne. Men efter ett tag ville hon att jag skulle komma in. Satt där med henne ett bra tag. Ska kanske förtydliga att hon lyckades få ut bajs omgående sedan ville hon bara sitta där och prata, och kramas med mig. Jag frågade om hon hade blivit rädd när de berättade spökhistorier. Men det hade hon inte blivit. Utan hon hade fått ont i magen. Ella har inte behövt få något Movicol sedan hon och Tomas åkte till Spanien. Skönt att hon klara sig utan det nu. Men känns jobbigt att hon fortfarande inte vill bajsa på dagis. Om en dryg vecka börjar jag jobba, och då kommer de vissa dagar behöva vara på dagis till 17-tiden, och ibland kanske ända till 17.30. Då vore det ju väldigt bra om hon kunde  bajsa på dagis också.
Efter toabesöket var hon som vanligt, lekte, och retades med lille-bror, åt bra till middag.Vid middagen ringde en av Ellas "fröknar" och frågade hur det gått med Ella. Jag sa då som det var att hon mådde bra nu. Att hon hade haft ont i magen och att det gick över när hon gick på toaletten. Vet inte hur vi ska få Ella att släppa detta, och att faktiskt våga/vilja gå på toa på dagis? Kan inte låta bli att känna en stark irritation på dagiset som Ella gick på när hon var liten. När hon började där var hon 15 månader. Vi hade då pott-tränat en del med Ella sedan hon var drygt ett år. Hon satt på pottan efter varje måltid. Jag överdriver inte om jag säger att vi inte bytte många bajs-blöjor på Ella när hon var mellan 1år- 15 månader. Hon bajsade på pottan. Vi berättade detta när vi skolade in henne på dagis, fick inget bra svar, mer än att de brukade byta blöjorna innan maten. De hade inte riktigt tid att sätt något barn på pottan efter maten... Så blev det. Vi frågade när vi hämtade henne om hon suttit på pottan... Men nej det hade de inte hunnit.... Jag tror helt säkert att detta är en starkt bidragande orsak till Ellas problem idag. Sedan hon började på dagis vid 15 månaders ålder har hon kanske bajsat på dagis 2-3 gånger, och det har alltid vart en jobbig procedur när hon lyckats bajsa på dagis. Inget illa om dagis hon går på nu, de har försökt. Men på något vis var skadan redan skedd... Nu gäller det på något vis att hjälpa henne att skapa en trygghet runt toaletten och att våga bajsa på dagis. Hemma går det bra, även hos mormor, morfar, farmor, farfar, och vänner till oss. Förstår inte varför det så starkt har låst sig på dagis?

LPå torsdag har vi sista tentan. En grupptenta. Hoppas verkligen att det går bra. Svårt att plugga till den, dels är jag väldigt trött på att plugga nu, samt att vi får ha böcker, nätet, vi får ringa personer som vi tror kan svara på frågor som vi har svårt att hitta svar på... Ska bli så skönt att kunna lägga skolan bakom sig. Ungefär 2/3 av klassen ska ut och äta efteråt. Ska bli ett trevligt avslut. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar