tisdag 20 april 2010

Stackars Ella....

Idag har Ella haft lång dag på dagis igen. Jag lämnade henne vid halv åtta. Gick ganska bra. Hon protesterade när jag lamnade över henne till hennes fröken Marie, men det gick snabbt över. Jag hann knappt ut i kapprummet innan hon tystnade. Hämtade henne vid strax efter kl 16. Då var de ute på gården och lekte. Var inte många barn kvar. Ella och jag gick till parken och lekte ett tag innan vi gick hem för att laga middag. Jag ställde Ella på en stol vid diskbänken så fick hon leka vid diskbänken med vattnet som rann från kranen. Gick jätte bra. Jag lagade krovstroganoff. Ella älskade det. Jag fick lägga på mer mat på hennes tallrik. Efter maten åt hon 1/2 äpple. Jag hann äta och börja diska innan hon var klar. När hon visade väldigt tydligt att hon inte ville sitta kvar i sin stol fick hon stå på stolen vid diskbänken igen. Humöret var på topp, och jag fick diska och göra matlådor på maten som var kvar. NÄr jag har diskat klart kastrullen och vänder mig om för att ställa den i diskstället hör jag en duns och sedan Ellas illvrål. Allt hände så fort. Vet inte om hon ens hann börja skrika innan jag viar framme vid henne. Just då kände jag mig väldigt lugn. Hon svimmade inte av, hon kräktes inte och hon skrek på en gång. Hon skrek ett tag efter men sedan lugnade hon sig, hon verkade INTE ha ont någonstans. Då började tanka mala i huvudet på mig. VARFÖR?!? Hur kunde jag titta bort när hon stod på stolen?!? Ringde först inte vårdguiden. Visste ju egentligen vad de skulle säga. Försökte ringa min mamma, men fick inte tag på henne. Fick tag på en kompis med 2 små barn. Behövde bara få berätta för någon. Hon lugnade mig något. Sa det som jag själv redan visste. Ha koll på henne de närmsta timmarna. Viktigt att hon inte kräks. Efter det samtalet kändes det bättre. Ringde trots allt till vårdguiden. Som sa samma sak. Så fram till runt tolv i natt ska vi kolla till en 1 -2 gånger i timmen. Sedan någongång till under natten. De närmsta 24 timmar ska vi ha lite extra koll på henne. Skulle hon börja kräkas ska vi uppsöka läkare. Går magsjuka på dagis nu så kräks hon kan det ju lika väl bero på det. Men hursom kräks hon så blir det bilen in till akuten. I morgon ska hon vara hemma från dagis oxå för säkerhets skull ( det ksulle hon ha vart i vilket fall, tomas är ledig imorgon) Än så länge har allt vart lugnt. När hon väl slutade gråta efter fallet så har hon vart precis som vanligt. Hon verkar absolut inte må illa. Men USCH vad jag känner mig som en dålig mamma... Men vad ska jag göra. Det är ända sättet att kunna laga mat när jag är hemma med henne är ju att låta henne stå på stolen coh leka med vatten. Får ställa en stol på var sida om den stolen hon står på..... Usch de dåliga samvetet gnager.....

2 kommentarer:

  1. Ha inte dåligt samvete för det! Henry brukar stå på en pall vid köksbänken flera gånger om dagen, för han ska alltid se vad man gör, eller som Ella leka med vatten. Han trillar ner ibland för han går för långt ut på sidan av pallen. Men han slår sig inte så farligt längre, de lär sig att ta emot sig och landa bättre ju äldre de blir! Och man kan inte skydda dem jämt... Är säkert ingen fara med Ella!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas det är bra med Ella idag...kram från mig.

    SvaraRadera