torsdag 11 september 2014

Sensommar....

Skulle kunna ha samma rubrik som på förra inlägget... Fast egentligen inte för jag VaB.ar inte på riktigt idag... Hm det där lät inte så bra ;) I måndags kväll somnade Ella på soffan. Hör inte till vanligheterna, dessutom tyckte jag att hon kändes varm. Tog en temp på henne 38.9.... I måndags på dagen gick Tomas hem från jobbet för han mådde inte bra. Så på tisdagen var Tomas hemma med Ella. I går ons var Tomas också hemma. Jag har fr.o.m 1 sep gått ner i arbetstid till 90 %. Vilket i praktiken innebär att jag är ledig varannan onsdag. Igår var det min lediga onsdag. Idag har jag flex för Felix dagis är stängt. Så än så länge har vi inte behövt VaB.a något för denna gång. Idag är Ella helt feberfri. Så i morgon blir det skola för henne igen.

Just nu är det riktigt skönt ute. Solen skiner, och termometern visar ca 20 grader. Har vart så några dagar nu. Hoppas att det håller i sig. Än har inte så många löv börjat ändra färg. Men snart så blir det riktigt vackert ute.

I helgen som var hade vi kräftskiva tillsammans med Mats och Natalie. Barnen fick annan mat. Men vi vuxna mumsade i oss kräftor. Jag prövade på att göra västerbottenostpaj, eller heter det bara västerbottenpaj? Hursomhelst, riktigt nöjd blev jag med resultatet. Tror den var uppskattade för det blev ingenting kvar :) Per Mobergs recept använde jag mig av. Den lär jag göra flera gånger :)

I helgen kommer mina föräldrar, syskon och mormor med hennes sambo över. Vi ska fira min födelsedag (fyllde år i måndags). Först hade jag tänkt att vi skulle äta kräftor då också. Men ändrade mig. Så det blir att vi lagar mat och bjuder på istället.

Tomas och jag går just nu en utbildning som kommunen anordnar för föräldrar till små barn. Handlar mest om hur man ska hantera konflikter, syskon-bråk m.m. Jätte bra tycker jag. Har fått en del bra tips som vi försöker användas oss av i vardagen.Vissa gånger hjälper det andra går det mindre bra, men det är bara att fortsätta öva. Det är en gång kvar. I går stannade Tomas hemma eftersom Ella vart sjuk. När jag skulle gå frågade Ella vart jag skulle;
- Jag ska på ett möte
E; Till min skola? ( kvällen innan hade det vart föräldra möte i skolan)
- Nej det här är inte skolan. Det är för att jag ska lära mig att bli en bättre mamma.
E; Så du inte skriker så mycket på oss när du blir arg....
Åh den kändes... Vill ju verkligen inte vara den där mamman som hanterar konfliket med att skrika och höja rösten. Det värsta är att jag märker att Ella tar efter det. Så när hon blir arg på Felix eller på mig, så skriker hos också
- Mm, precis, svarade jag
E; Då borde pappa också följa med dig...

Idag har vi vart uppe i centrum jag och barnen. Vi gick dit, stannade till vid några lekparker på vägen dig så barnen fick leka av sig. Blev lunch i centrum, och sedan tog vi bussen hem. Nu ska jag passa på att leka lite med barnen innan det är dax att börja med maten...

Tack Inger och Björn för kortet ni skickade :) Det kom på min födelsedag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar