torsdag 25 september 2014

Ledig onsdag

Jag har gått ner lite i tid. Känner inte att jag hinner med mitt liv riktigt. Vill inte att allt bara ska handla om att jobba, äta och sova... Fr.o.m 1 sep har jag gått ner till 90 % Min tanke var först att ha kortare arbetsdagar. Men det tyckte inte min chef var någon bra ide. Utan istället är jag nu ledig varannan onsdag. För två veckor sedan när jag hade min ledig onsdag var Ella sjuk.... eller om det var Felix? Hursomhelst så blev det inte som jag hade tänkt mig. Men igår var båda barnen friska. Började med en lugn morgon hemma innan vi gick iväg till först förskolan för att lämna Felix, och sedan till skolan för att lämna Ella. Ella frågade om inte jag kunde stanna och vara med på deras samling, vilket jag självklart gärna gjorde.
När jag kom hem åt jag frukost i lugn och ro, en kopp The, en smörgås och en god bok, kändes som verklig vardags lyx. När frukosten var uppäten åkte jag iväg och handlade mat, väl hemma igen lagade jag ordning middagen för torsdagen då jag skulle jobba till kl 17. När maten var klar åkte jag upp till centrum. Åt lunch där i min ensamhet, vardagslyx. Inget tjat eller bråk.... Efter lunchen gick jag till blodbussen som igår stod i Vällingby och lämnade blod. Fick en smärre chock när jag fick höra när jag lämnade blod sist. Vet att jag inte gjort det sedan Ella föddes, men trodde nog att det var något år innan hon föddes. Men icke, sist jag lämnade blod var 2003.... 11 år sedan. Jaja tiden går fort. Hursom, inga problem 4,5 dl blod fattigare gick jag därifrån och kände mig riktigt nöjd med mig själv. Vidare till barnmorskemottagning. Dax för cellprov. Detta erbjuds man var 3.e år. Sist jag tog cellprov hade jag en liten 3 månaders Felix på magen. Svar får jag om ca 1 månad, hoppas att det inte visar något... Väl hemma gick jag och hämtade barnen, hem och lagade mat, för att sedan bege mig till sista tillfället i föräldrautbildningen som Tomas och jag gått. 4 träffar har det vart allt som allt. Jag tycker det har vart riktigt bra och det känns faktiskt som barnen blivit lite lugnare sedan vi börjat använda oss av verktygen som vi fått på dessa kurser. Fokusera på det positiva barnen gör, och mindre fokus på det negativa. Det finns ett ordspråk som jag inte kan utantill men något i stil med " Helst vill jag bli älskad, men kan jag inte bli älskad så vill jag bli fruktad, och kan jag inte bli fruktad så vill jag bli hatad" Ja något i den stilen. Barn fungerar ungefär likadant. OM vi vuxna fokuserar mer på det negativa barnen gör istället för det positiva så kommer det endast att förstärka barnens dåliga beteende... för då får de ju uppmärksamhet, även om det är negativ sådan. Välja strider. Detta är bara några få saker. Men bara för att ge några exempel. Barnen var självklart inte själva när Tomas och jag var iväg på detta, morfar var hemma hos oss med barnen.

Idag har jag jobbat. Morgonen var inte alls lika lugn och behaglig som onsdagsmorgonen. Jag fick verkligen bita mig i tungan flera gånger för att inte börja gapa och skrika på trötta och trotsiga barn... Men vi sköttes oss bra Tomas och jag. Använde oss av verktygen vi fått från utbildningen. Så varken Tomas eller jag höjde rösten en enda gång. Eloge till oss :) <3 p="">Vi har prövat en ny rutin denna vecka.... Tidigare har jag lämnat båda barnen. Vilket inte var något större problem när de båda två gick på förskolan. Men nu när Ella ska lämnas i skolan, och Felix på förskolan då tar det lite längre tid. Jag har kommit försent till jobbet flera gånger de senaste veckorna. Nu pratar vi inte om jätte mycket försent. Men jag vill gärna komma till jobbet lite innan för att hinna förbereda dagen. Vill gärna vara på jobbet till halv åtta. Nu har vi gjort så att jag lämnar Ella i skolan, och Tomas lämnar Felix på förskolan. Sedan möts vi vid bilen. Jag släpper av Tomas vid tunnelbanan på väg till jobbet. Detta gör att ingen av oss kommer försent, och stressen blir mindre på morgonen.

I kväll är Tomas ute och äter med sitt jobb. Jag tänker nu slita mig från datorn och sätta mig i soffan med en kopp The och min bok ett tag innan jag kryper till sängs. God natt på er och snart är det helg igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar